keskiviikko 18. maaliskuuta 2015

Seitsämäs ryhmätehtävä

Tämän viikon tehtävänä oli tutkia Second Life -nimistä virtuaalipeliyhteisöä ja vastata sitä koskeviin kysymyksiin. Second Life on monille tuntematon virtuaalipeli, jossa käyttäjät luovat oman avatarinsa, jolla liikutaan virtuaalimaailmassa ja suoritetaan erilaisia toimintoja. Kukaan ryhmästä ei ollut pelannut peliä ennen, ja keräsimme tietoa muista lähteistä pelaamatta itse peliä. Tietoa löytyi runsaasti, minkä perusteella saimme hyvän käsityksen siitä, millainen peli on.

(Kuva: täältä)


Youtubesta löytyneiden videoiden, pelin internetsivuston ja erilaisten keskustelufoorumeiden avulla virtuaalimaailmasta sai paljon tietoa virtuaaliympäristöstä, hahmoista ja pelaamisesta yleensäkin. Ympäristö on luotu mahdollisimman todenmukaiseksi ja realistiseksi - jopa kaupungit ovat virtuaalisia kopioita oikeista olemassa olevista kaupungeista. 3D-virtuaalimaailmassa on myös kuitenkin paikkoja, joita ei ole oikeassa maailmassa.
Pelin asukkaat ovat käyttäjän luomia kolmiulotteisia hahmoja, avatareja, jotka voivat muistuttaa esimeriksi ihmistä, robottia tai avaruusoliota. Käyttäjät voivat kommunikoida keskenään hahmojen välityksellä reaaliaikaisesti ja muodostaa erilaisia suhteita keskenään. Käyttäjien henkilöllisyys ei ole pelatessa näkyvillä, joten hahmot ovat anonyymejä. Pelaajat ovat ympäri maailman levittäytyneitä käyttäjiä ja periaatteessa hahmon käyttäjä voi olla kuka vain. Siksi hahmot ovat hyvin erilaisia keskenään ja muodostavat kirjavan joukon.

Kuva: Täältä

Itse pelaamisessa on vain mielikuvitus rajana - pelissä on mahdollista tehdä lähes mitä vain mitä oikeassakin elämässä, kuten käydä ostoksilla, syödä, vuokrata kiinteistöja, harrastaa seksiä ja perustaa yritys. Kommunikointi pelaajien kesken joko julkisesta tai yksityisesti kahden pelaajan kesken on yksi merkittävimmistä ominaisuuksista koko pelissä. Suhteiden luominen pelin hahmojen välillä rinnastetaan usein oikeaan kanssakäymiseen, mistä syystä peli on saanut suurta suosiota ja jopa erkaannuttanut ihmisiä oikeasta elämästä.
Jotkut yritykset ja järjestöt ovat alkaneet suosia Second Lifeä kokousten ja konferenssien pitämiseen ja luoneet oman edustustilansa virtuaalimaailmaan. Joillakin mailla on myös oma lähetystönsä Second Lifessä.


Pelissä on mahdollista muodostaa yhteisöjä ja liittyä erilaisiin ryhmiin. Anonyyminä pelaajat voivat olla vapaammin juuri sellaisia kun haluavat ja tehdä asioita, mitä eivät välttämättä oikeassa elämässä tekisi. Siksi tutustuminen ja yhteisöön kuuluminen on helppoa. Lisäksi käyttäjän on mahdollista tuntea yhteenkuuluvuutta ja kokea uusia elämyksiä poistumatta kotoaan.

Second Life on ristiriitaisia tunteita herättävä, mutta kuitenkin hyvin suosittu peli tietyn kohderyhmän keskuudessa. Se yhdistää taidokkaasti tiettyjä ominaisuuksia, kuten kauneutta, unelmien saavuttamista ja suhteiden muodostamista, mitkä tekevät siitä hyvin suositun, jopa koukuttavan virtuaalimaailman. Pelin nimi kertoo hyvin siitä, minkälaisena useat pelaajat sen näkevät - toisena elämänä oman elämän rinnalle. Mielipiteitä jakava Second Life on ja tulee jatkossa olemaan suosittu ajanviettotapa monille käyttäjille.

- J.V. -

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti